Os 27 fixan este luns as directrices da represalia da UE aos aranceis de Trump
A resposta máis inmediata será a lista de produtos gravados pola UE tras a primeira quenda de aranceis americanos
A longo prazo, unha das claves é impulsar a "diversificación" nas relacións comerciais con outras rexións "fiables"
A UE busca o equilibrio entre a "firmeza" dunha resposta "proporcionada" e a vontade de "diálogo" con Washington

Os ministros de Comercio da Unión Europea tratan este luns de fixar as "directrices políticas" da represalia que deseña o executivo comunitario de Ursula von der Leyen á guerra arancelaria lanzada polo presidente dos Estados Unidos, Donald Trump.
A resposta é competencia de Bruxelas, pero os 27 queren amosar unidade malia as súas diverxencias internas respecto aos tempos e o alcance das contramedidas posibles. A cita é en Luxemburgo.
No mes de maio estaba previsto un encontro para abordar as dificultades nas relacións coa nova Administración Trump e as tensións comerciais coa China, pero adiantouse con carácter extraordinario ante o consenso de que a UE non podía agardar máis para abordar a situación.
Lista de produtos gravados pola UE
A resposta máis inmediata será a lista de produtos gravados pola UE tras a primeira quenda de aranceis americanos, un catálogo que o comisario de Comercio, Maros Sefcovic, agarda presentar este mércores, para que poida entrar en vigor o 15 de abril.
Bruxelas ten a competencia en materia comercial, polo que os gobernos só poderán frear esta lista se forman unha maioría de bloqueo de, polo menos, quince delegacións que representen máis do 65 % da poboación.
O primeiro bloque de contramedidas cun impacto de 8.000 millóns de euros -baseado na lista utilizada na crise de 2018- empezarase a recadar desde o mesmo 15 de abril, segundo o calendario previsto.
A segunda quenda, cunha recadación potencial de ata 18.000 millóns, non se poderá activar ata o 15 de maio, de acordo aos prazos que marcan os procesos da Organización Mundial do Comercio (OMC).
"Golpear onde máis doe"
A primeira vaga de contramedidas europeas busca "golpear onde máis doe", explican fontes comunitarias, e por iso están dirixidas a marcas emblemáticas, como Harley-Davidson ou Levi's, ou producións instaladas en estados de maioría republicana.
Nestes casos, a UE poderá atopar facilmente alternativas noutros lugares "minimizando" o seu impacto nas economías europeas. De feito, a longo prazo unha das claves é impulsar a "diversificación" nas relacións comerciais dos 27 con outras rexións e socios "fiables".
"Encántanos a soia norteamericana pero poderemos comprar tamén no Brasil", apuntan.
Equilibrio entre "firmeza" e "diálogo"
En todo caso, os europeos buscan o equilibrio entre a "firmeza" dunha resposta "forte e proporcionada" á primeira onda de aranceis dos EUA, xa en vigor dun 25 % sobre o aceiro e o aluminio, e a vontade de manter como prioridade o "diálogo" con Washington.
O obxectivo é evitar unha escalada e frear o outro 20 % indiscriminado a todas as importacións procedentes da UE (a partir do 9 de abril) e do 25 % ao automóbil e compoñentes (desde o 3 de abril).
Trump, ademais, avisou de que estudan máis taxas sectoriais que poderían afectar ao sector farmacéutico ou de semicondutores. O alcance deste último golpe está a ser aínda analizado en Bruxelas, polo que non se agardan decisións firmes inmediatas ao respecto.
De acordo cos primeiros cálculos de Bruxelas, os gravames estadounidenses afectarán a un 70 % das exportacións europeas aos EUA, é dicir, a un volume de intercambios de 370.000 millóns de euros.
Deste xeito, a facenda estadounidense podería recadar ata 81.000 millóns de euros en aranceis á UE cada ano, fronte aos preto de 7.000 millóns que cobra na actualidade. Con todo, estas cifras baséanse nunhas exportacións difíciles de manter coas novas barreiras comerciais.
Diplomacia e sancións
A Unión Europea insiste en buscar a negociación con Washington para evitar unha guerra comercial, pero asume que non haberá unha saída inmediata á crise.
"Ninguén traballa cun escenario no que (Trump) suspenda os aranceis", dixo unha alta diplomática europea nas primeiras horas tras o último anuncio da Casa Branca, descartando así que a UE teña opcións de obter un acordo similar ao do Canadá ou México.
Ao mesmo tempo, fontes comunitarias subliñan que a UE non recorre ás represalias como un "castigo", porque "non é un fin en si mesmo", explican, senón un "medio para evitar a escalada" e poder "negociar".
Mecanismo anticoerción
A falta de que Bruxelas expoña formalmente as opcións, unha das bazas que se exploran é o mecanismo anticoerción que prevé sancións contra países terceiros que recorren á presión económica para prexudicar os intereses europeos ou forzar cambios regulamentarios.
Trátase probablemente da medida máis potente pero nunca se utilizou ata o de agora e ademais prevé un proceso de varias fases polo que as súas consecuencias non son inmediatas.
A gama de accións de defensa previstas neste mecanismo van desde a imposición de restricións ás importacións e exportacións de bens e servizos ata limitacións nos dereitos de propiedade intelectual e no acceso de investimento estranxeiro directo.
Tamén poderían os 27 decidir pechar o mercado comunitario a sectores concretos, por exemplo, impedindo a empresas estranxeiras acceder á contratación pública na UE ou introducir restricións ao comercio de determinados produtos de acordo a normas químicas e sanitarias.